Una tesi doctoral explica el projecte d’FMGP a la vall de Núria

La tesi doctoral ha estat defensada per Carles Gorini, investigador a l’Institut Català de Recerca en Patrimoni Cultural (ICRPC-CERCA). La investigació dona a conèixer la vinculació del projecte de Núria amb la iniciativa empresarial prèvia a Montserrat i les relacions polítiques, econòmiques i culturals del promotors d’FMGP.

La defensa de la tesi va tenir lloc a la Universitat de Girona i va comptar amb el conseller de Recerca i Universitats, Joaquim Nadal, com a president del tribunal, i la presència d’Antoni Segarra, president d’FGC.

La tesi s’ha realitzat a partir del fons documental històric digitalitzat per FGC, i serà la base per a la publicació d’un llibre.

«La muntanya a Catalunya: institució moral i negoci turístic. El projecte de Ferrocarriles de Montaña a Grandes Pendientes a Núria (1917-1936)», la tesi doctoral que ha defensat Carles Gorini, descriu l’itinerari del projecte empresarial d’FMGP, que va sorgir del pòsit de la construcció simbòlica de les muntanyes de Catalunya. La Renaixença les havia transformades en el bressol de les tradicions nacionals. Havia fet de les arquitectures religioses que les poblaven una part consubstancial del seu paisatge. En definitiva, les havia interpretades el marc adient per a la recristianització de la societat catalana. FMGP va traduir el fet en la construcció del ferrocarril cremallera de Montserrat (1881-1892), seguida de la dels funiculars de Sant Joan (1918) i del Camí a la Cova de la Verge (1930), a redós de la capacitat del Monestir de Montserrat per convocar-hi les masses catòliques.

A partir de 1918, i de resultes de l’experiència moral i turística acumulada, la Societat va projectar un vast pla d’inversions al Santuari de Núria en coincidència amb el que es proposava el bisbe d’Urgell. Per fer realitat aquest projecte FMGP també es va comprometre en el finançament de la construcció d’un nou i engrandit Santuari, perquè pogués acollir un gran nombre de romeus. A més, va projectar un hotel de muntanya per als turistes, per arrodonir el negoci, i va prefigurar la promoció de diferents activitats immobiliàries, culturals i esportives a la Vall de Núria. La cirereta la posaria la construcció d’un ferrocarril cremallera, que va ser inaugurat el 22 de març de 1931. El que FMGP posava en joc al Pirineu era la mercantilització del paisatge, la propagació d’uns valors nacionals i la capacitat de fer-ne d’ells la pedra angular de l’economia.