Resultats de la recollida de les enquestes del MOROP sobre funcions digitals

El passat dia 31 de maig es va tancar el procés de recollida de l’enquesta del MOROP sobre les preferències dels usuaris respecte a les funcions dels controls digitals, i que la FCAF us va obrir per tal de que poguéssiu expressar aquestes preferències.

Es va rebre un total de 36 enquestes  degudament complimentades: 15 en castellà i 21 en català, les quals han estat remeses a la Comissió Tècnica del MOROP, a on el responsable de l’enquesta, Hans Hug, les processarà junt amb les enquestes de la resta d’entitats federades d’Europa. Totes aquestes dades s’analitzaran en el proper congrés del MOROP a Meursault de l’1 de setembre en el sí de la Sessió de treball de la Comissió Tècnica, comissió a on hi participa la FCAF mitjançant la presència del seu delegat, en Isaac Guadix.

Volem agrair aquesta alta participació a tothom que es va prendre la molèstia de complimentar i d’enviar-nos el qüestionari.

Pel que fa al resultat de les enquestes recollides per la FCAF, us mostrem les primeres dades processades, que mostren les preferències dels nostres usuaris. Recordem que les valoracions calia fer-les entre 1 i 6 punts per a cada apartat. Els valors mostrats corresponen a la mitja aritmètica de les 36 enquestes recollides, tenint pressent que en aquelles situacions en que un apartat no va ser valorat per l’usuari (es va deixar en blanc a l’enquesta) no ha format part de la mitja.

Categoria

Acció

Vapor

Diesel

Elèctrica

Valor

Posar en marxa/parar

Ventiladors, Radiadors

X

 4

Ventiladors, Radiadors

X

X

 4

Pantògraf 1

X

 4

Pantògraf 2

X

 4

Composar/desfer el bus de tren

X

X

X

 4

Generador de vapor

X

 5

Escapament

X

 4

Pantògraf (segons sentit de marxa)

X

 4

Il·luminació

Sentit de marxa endavant / enrere

X

X

X

 6

Il·luminació darrera

X

 5

Il·luminació darrera / llum final de comboi

X

X

 5

Fars de llarg abast

X

X

 4

Il·luminació de maniobres

X

X

X

 4

Il·luminació interior

X

X

 4

Cabina de conducció

X

X

X

 4

Amb canvi de sentit de marxa

X

X

 4

Bielatge

X

 3

Sala de màquines

X

X

 3

Fogar

X

 4

Pupitre de control

X

X

 3

Indicador de destinació

X

X

 4

Explotació

Xiulet d’atenció

X

X

X

 5

Regim de maniobres

X

X

X

 5

Desenganxar

X

X

X

 4

Xiulet (llarg)

X

 5

Xiulet o clàxon

X

X

 5

Obertura / tancament de portes

X

X

 3

Efectes sonors

A la parada, Arrancada, Rodament, Frenada

X

 5

Arrancada Motor(s), a la parada, Arrancada, Rodament, Frenada

X

 5

A la parada, Arrancada, Rodament, Frenada

X

 5

Compressor d’aire

X

 4

Compressor

X

X

 4

Anunci

X

X

X

 3

Xiulet del cap d’estació

X

X

X

 3

Escapament d’aire

X

X

X

 4

Generador

X

 4

Càrrega de carbó al fogar

X

 4

Auxiliars

X

X

 3

Sorrejat

X

X

X

 3

Grinyols de les rodes a les corbes i agulles

X

X

X

 4

Campana

X

X

X

 4

Funcions suplementàries

Grua

X

X

X

 3

Persones circulant pel tren

X

X

X

 2

A la vista d’aquests resultats podem dir que la valoració mitja  majoritària ha estat de 4, i per tant, per sobre d’aquest valor destaquen com a molt importants per als usuaris les funcions (sense ordre de preferència):

  • Activació de la il·luminació del sentit de marxa endavant / enrere, Il·luminació darrera i Llum final de comboi.
  • Senyals d’explotació de: Xiulet d’atenció, Regim de maniobres i Xiulet (llarg) o clàxon.
  • Efectes sonors de: Parada, Arrancada, Rodament, Frenada, Arrancada Motor(s) i Activació de generador de vapor.

A més les enquestes van reflectir l’interès de transmetre a  la comissió  per el seu estudi els següents punts:

  • Amb enganxament o desenganxament o formació del bus del tren s’hauria de tenir algún tipus de retroinformació.
  • Seria molt interessant i funcional que el control dels llums de cap/cua de les locomotores fos independent del sentit de la marxa i el control dels llums vermells tinguessin un funció per encendre/apagar separada dels blancs, el que donaria una operació més realista quan es remolca un tren.
  • Telecontrol d’il·luminació centralitzada i flexible de comboi, a través d’enganxadors adequats
  • Estudiar possibilitat de rufes per a l’enllaç entre vagons de passatgers de determinats combois

Us mantindrem informats de l’evolució de l’estudi de la Comissió Tècnica.