Nota informativa del Museu del Ferrocarril a Móra la Nova

El Museu del Ferrocarril a Móra la Nova va tancar el 2017 amb rècord de visites i un vagó cisterna restaurat

Móra la Nova – Un total de 2434 persones van visitar el Museu del Ferrocarril a Móra la Nova durant el 2017. Aquesta xifra suposa un increment del 80% respecte l’any anterior i apropa l’afluència al museu a la banda mitjana dels equipaments que formen part del Sistema del Museu de la Ciència i la Tècnica de Catalunya. En gran part, l’augment es deu a l’èxit que va suposar la Festa del Tren celebrada el mes d’octubre, i en especial a l’estrena de la visita teatralitzada “Un passeig per l’estació”. Tot i això, també s’ha registrat un augment notable en el nombre de visites individuals i de grups al llarg de l’any.

L’altra bona notícia que ha portat el fi d’any ha estat la finalització dels treballs de restauració del vagó cisterna PRfhv52045 de CAMPSA, dut a terme pels voluntaris de l’APPFI i amb el suport econòmic del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya. Es tracta del vagó de mercaderies cisterna donat a l’APPFI per part de la Compañía Logística de Hidrocarburos, S. A. i que ha passat a formar part del patrimoni mòbil del Museu del Ferrocarril a Móra la Nova.

La cisterna preservada, formava part d’un projecte desenvolupat per CAMPSA l’any 1957, per a construir 500 vagons cisternes d’una capacitat mitjana de 12.500 litres, amb el que es pretenia aconseguir una notable millora en la distribució de combustible. Aquests vagons incorporaven fre de buit amb regulador de timonera de fre S.A.B., la qual cosa permetia la formació de trens purs, amb el consegüent augment de rendiment en el transport. Durant el transcurs de la restauració i gràcies a la recerca feta, s’ha descobert que la cisterna no és l’original si no que respon a una transformació posterior a cisternes de 22.500 litres. De la mateixa manera,  mentre que la cisterna original anava pintada de color plata (color previst inicialment a la restauració), la versió modificada estava pintada del color gris en què s’ha restaurat finalment.

Durant els treballs se li ha col·locat la canonada d’intercomunicacio de fre d’aire comprimit, s’ha reparat el sistema de descarrega i preescalfament del fuel oil (la cisterna era de transport de fuel) i s’han fet totes les operacions d’una gran reparació de tipus R per tal que en un futur pugui ser apta per a la circulació per les vies d’Adif. A dia d’avui és l’únic vagó d’aquest tipus que es conserva i donat el seu interès patrimonial l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial n’ha decidit la seva restauració com a bé representatiu d’una època on la practica totalitat de les mercaderies es transportaven per ferrocarril.

De cara al 2018, el Museu continua treballant per oferir una experiència cada cop més enriquidora als seus visitants. Així, el grup de teatre local “L’Estació” està assajant dos noves escenes que completaran la visita teatralitzada i els voluntaris de l’APPFI continuen treballant en la restauració de material rodant que formarà part de l’exposició i del tren històric turístic que està previst posar en marxa el 2019, per al qual també es compta amb el suport de l’Ajuntament de Móra la Nova i amb la col·laboració d’una vintena d’administracions públiques de Tarragona i de l’Aragó.

Contacte: promocio@museuferrocarril.org / 658 806 999