Móra la Nova rep dues locomotores dels anys 50 i 60 que s’incorporaran al Caspolino
Una d’elles serà restaurada per encapçalar la primera fase del projecte junt amb la ‘ye-yé’
Móra la Nova ha rebut aquest diumenge 15 d’octubre dues noves locomotores dels anys 50 i 60 que s’incorporaran al projecte del tren turístic “lo Caspolino”. Es tracta de l’Alstom 7631 (Macosa, 1956) i l’Alstom 276-202-9 (CAF, 1963). Les locomotores han entrat a l’estació de matinada, provinents de Madrid – Fuencarral, i tenen un alt valor històric, ja que van ser les primeres elèctriques que van modernitzar la xarxa ferroviària després de la Guerra Civil. El Museu del Ferrocarril incorpora així dues locomotores elèctriques anomenades ‘les franceses’ pels ferroviaris de l’època. Aquestes màquines van prestar servei des del 1956 en el recorregut de Barcelona a Móra la Nova, on s’acabava el traçat elèctric, i des d’aquest punt els combois continuaven el trajecte cap a Madrid amb locomotores de vapor (o al revés en sentit contrari).
Les locomotores d’aquest tipus van acabar la vida activa a principis dels 90. Un cop van ser retirades del servei, algunes van ser desballestades, però no totes. Les que han arribat a Móra han estat, fins el dia d’avui, custodiades al Museu Nacional Ferroviari, segons ha explicat el president de la Fundació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari Industrial de Móra la Nova (FPPFI), Jordi Sasplugas. Ara, Móra la Nova n’ha aconseguit la custòdia mitjançant una cessió de la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols i dissabte es va iniciar el trasllat especial des de Madrid en un trajecte de 15 hores. “Una odissea”, ha comentat Sasplugas, que ha explicat que també s’han transportat un comboi d’altres vehicles que es destinaran a Martorell. Es tracta d’un vagó tancat del tipus J, tres cisternes de 1931 construïdes per Tallers de Miravalles, Palència i Ibaizábal (Biscaia) que van pertànyer a la Companyia del Nord, un cotxe mixt de primera classe de la Companyia de l’Oest (AW-602 de 1931, Naval de Sestao) i un cotxe de tercera classe de la Companyia del Nord (CC-806) que va finalitzar la seva activitat dins la composició d’un tren herbicida. Aquests elements estaran en dipòsit durant unes setmanes al Museu del Ferrocarril a Móra la Nova.
El repte immediat dels voluntaris del Museu és restaurar la locomotora Alstom 7631, la qual conserva el color original verd, descolorit pel pas del temps. Un cop es repari, “lo Caspolino” ja tindrà a disposició dues locomotores a més de dos cotxes de viatgers ja restaurats, i tres cotxes de viatgers més en vies de restauració. El tren, que circularà entre el Baix Aragó, les Terres de l’Ebre i Tarragona, està previst que es posi en funcionament l’estiu del 2019.