Inaugurat el Ferrocarril Turístic Miner de Samuño
Un nou tren turístic de gust miner està ja entre nosaltres.
Es tracta del tren que recorre el complex interpretatiu miner de l’Ecomuseu de Samuño. El nou ferrocarril miner té un recorregut d’una mica més de 2 quilòmetres sobre l’antic ramal miner que explotava Carbones La Nueva, en els quals s’uneix la seva nova estació de El Cadaviu, situada a un parell de quilòmetres de la localitat de Ciaño (Concejo de Langreo), amb el Pozo San Luís. En el seu recorregut, d’uns 15 minuts, es passa pel Pozo Samuño i altres velles instal·lacions mineres, com la bocamina de la Trechora, el Socavón Isabel o el túnel de la Trechora. Al pou final de la ruta els viatgers arriben al mateix tren miner pel Socavón Emilia, un túnel transversal miner que permet apreciar la geologia d’aquesta antiga explotació carbonera i tècniques de subjecció de la galeria, els tibaments, pujant a la superfície en un ascensor que recorda les antigues gàbies miners i remunta 32 metres.
El tren és una composició moderna, similar a les d’unes la mineria actual. Són dos combois bessons els que hi ha a la línia. La visita ferroviària conclou al Pozo de San Luís, un Bé d’Interès Cultural, on podem veure la recuperació de la casa de Màquines, edificis d’oficines i altres auxiliars, com la farmaciola. Els trens que recorren les vies, de 60 cm d’amplada, són d’origen txec. Els 10 cotxes van ser construïts per l’empresa Strojferr. Van sobre bogies, estan tancats i adaptats per a persones amb mobilitat reduïda. Tenen el clàssic gàlib miner i són similars als usats en explotacions mineres per a transport de personal, però amb adaptacions per a aquest nou ús turístic. Els 60 viatgers que caben en cada tren podran gaudir de megafonia. El parc de tracció el componen dues locomotores dièsel de la casa Ferrit, que tenen un motor Cummins de 36 kW, 8,2 tones de pes i circulen a 20 km / h.
Les fotos són de Javier Fernández, director del Museu del Ferrocarril d’Astúries, especialment lligat a l’arrencada d’aquest nou tren.