El tram de la L-3 del metro de Barcelona entre Canyelles i Trinitat Nova entra en servei

El nou tram de metro té 1,8 quilòmetres, amb dues noves estacions, Roquetes i Trinitat Nova, on s’integra en l’intercanviador que unirà les línies L-3, L-4 i L-11.

El pressupost global de l’obra és de 142,8 MEUR., i es calcula que les dues noves estacions d’aquest perllongament tindran uns 4 milions d’usuaris l’any.

Perllongament de l’L3

Les obres de perllongament de l’L3, que uneix les estacions de Canyelles i Trinitat Nova, es van iniciar el 2003 i fan un total de 1.800 metres.

El diàmetre del túnel és de 8,60 metres i transcorre a una profunditat d’entre 16 i 74 metres, segons el punt del tram ja que l’orografia de la zona és molt diversa.

A finals del 2007 es va finalitzar la construcció del túnel i posteriorment es va instal·lar la via i la catenària així com la col·locació del sistema de ventilació i drenatge, la instal·lació dels sistemes de seguretat, entre altres actuacions.

Aquesta prolongació suposa la segona i última fase del projecte global per fer arribar l’L3 fins a aquesta zona de Barcelona. La primera fase, en servei des del 2001, va ser el tram Montbau-Canyelles.

Dues noves estacions

El perllongament de l’L3 ha comportat també la construcció de les estacions de Roquetes i de Trinitat Nova, que s’integra a l’actual intercanviador del mateix nom on conflueixen l’L4 i l’L11.

Aquest intercanviador connectarà, d’aquesta manera, les tres línies i permetrà donar un servei de metro a aquests barris de Barcelona on fins ara no arribava.

Roquetes

L’estació de Roquetes està ubicada aproximadament a 50 metres de profunditat i consta de dos vestíbuls independents.

El primer, a l’entorn dels carrers de Jaume Pinent i Carrer de les Torres connecta amb l’andana mitjançant un pou de 18 metres de diàmetre equipat amb 3 ascensors de gran capacitat.

El segon accés, amb un vestíbul a nivell ubicat a l’entorn del nou parc de Roquetes, al carrer de Vidal i Guasch, consta d’un pou de 24 metres de diàmetre equipat amb 4 ascensors també de gran capacitat. Ambdós pous disposen d’escales fixes d’emergència.

L’estació disposa d’una andana central de 8 metres d’amplada i uns 100 metres de llargada.

Intercanviador de Trinitat Nova

L’estació de Trinitat Nova de l’L3 s’integra a l’actual intercanviador de l’L4 i l’L11 formant un nou gran intercanviador. La nova estació aprofita l’actual vestíbul del carrer de la Pedrosa i n’incorpora un de nou integrat al també nou parc de la Trinitat Nova.

La connexió entre l’andana i aquest vestíbul es realitza mitjançant escales mecàniques.

Així, el vestíbul d’aquesta estació te un accés directe a nivell des del parc incorporant un gran balcó que forma un pou de llum directe sobre l’andana.

Aquest gran espai s’ha recobert amb vidre translúcid de manera que l’andana, queda il·luminada amb llum natural donant gran qualitat a tot l’espai interior. Trinitat Nova disposa també d’una andana central de 8 metres d’amplada i 100 de llargada.

Estacions adaptades

Ambdues estacions s’han construït totalment adaptades a les persones de mobilitat reduïda (PMR), de manera que no només s’ha assegurat la connexió vestíbul – andanes mitjançant ascensors, sinó que, degut als forts desnivells de l’entorn, s’han instal·lat ascensors independents al carrer per tal de facilitar l’accés.