El Museu del Ferrocarril a Móra la Nova rep un dels Premis Bonaplata 2018
L’Auditori Pompeu Fabra del Col·legi d’Enginyers Industrials de Catalunya va ser l’escenari on el dia 4 de desembre de 2018 a la tarda es van lliurar els Premis Bonaplata de l’edició 2018. Aquests guardons els atorga l’Associació del Museu de la Ciència i de la Tècnica i d’Arqueologia Industrial de Catalunya – AMCTAIC, amb l’objectiu de premiar aquelles persones i institucions que hagin dut a terme accions per valorar el patrimoni industrial a través de l’estudi, la rehabilitació, la difusió o reivindicació d’un territori industrial, d’un lloc industrial, d’una instal·lació industrial, tècnica o científica, de béns mobles o de documentacions industrials, tècniques o científiques.
En concret el Museu del Ferrocarril ha rebut el premi Bonaplata de Rehabilitació de Béns Mobles, en reconeixement de la tasca duta a terme pels voluntaris de l’Associació per a la Preservació del Patrimoni Ferroviari i Industrial – APPFI en la restauració del vagó cisterna PRfhv52045 de CAMPSA, cedit per CLH SA i la qual va comptar amb el suport del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya. Ha recollit el guardó, el president de l’APPFI, Jordi Sasplugas Deu. És la segona ocasió en que el Museu rep aquest premi, cosa que suposa un reconeixement a la trajectòria d’aquest centre museístic que s’està consolidant com un equipament de referència a Catalunya.
La cisterna preservada, formava part d’un projecte desenvolupat per CAMPSA l’any 1957, per a construir 500 vagons cisternes d’una capacitat mitjana de 12.500 litres, amb el que es pretenia aconseguir una notable millora en la distribució de combustible. Aquests vagons incorporaven fre de buit amb regulador de timonera de fre S.A.B., la qual cosa permetia la formació de trens purs, amb el consegüent augment de rendiment en el transport. Durant el transcurs de la restauració i gràcies a la recerca feta, s’ha descobert que la cisterna no és l’original si no que respon a una transformació posterior a cisternes de 22.500 litres. De la mateixa manera, mentre que la cisterna original anava pintada de color plata (color previst inicialment a la restauració), la versió modificada estava pintada del color gris en què s’ha restaurat finalment.
A dia d’avui és l’únic vagó d’aquest tipus que es conserva i donat el seu interès patrimonial l’Associació Preservació Patrimoni Ferroviari Industrial n’ha decidit la seva restauració com a bé representatiu d’una època on la practica totalitat de les mercaderies es transportaven per ferrocarril.