Cessió de la locomotora de vapor 030-0221 a Cellers Muga
El 27 de febrer s’ha signat a la Fundació dels Ferrocarrils Espanyols (FFE) un conveni de cessió de la locomotora de vapor 030-0221 a Cellers Muga per la seva exposició pública a la ciutat d’Haro. La finalitat que motiva aquesta cessió temporal en dipòsit és la preservació, conservació i restauració de material ferroviari en desús encaminada a l’exposició pública. La locomotora en qüestió es troba actualment al campus de la madrilenya Universitat d’Alcalá de Henares i des d’allà serà traslladada fins a la localitat riojana.
Cellers Muga va demanar al Museu del Ferrocarril de Madrid una locomotora de vapor per instal·lar sobre unes vies a la porta dels cellers, en una rotonda, juntament amb dos grans fudres de 17.000 litres fabricats el 1870, que van servir per al trasllat del vi des d’Haro fins a Bordeus durant la plaga de la fil·loxera. El monument resultant tindrà com a objectiu recordar el protagonisme del ferrocarril per els cellers situats al barri de l’Estació de Haro.
La locomotora 030-0221, construïda el 1889 a Lieja (Bèlgica), va pertànyer al ferrocarril Torralba-Sòria on, amb el número 32, va prestar servei des de la seva adquisició (en 1892) fins a la creació de RENFE (en 1941), re-numerant-la la companyia nacional com 030-0221. Aquesta locomotora, de 8,5 metres de longitud i 4 d’alçada i ample ibèric, va ser anomenada “L. Aguirre “en honor a Lorenzo Aguirre, president de la junta gestora de Ferrocarrils de Sòria. De tota la sèrie a la qual va pertànyer (locomotores 30-34) només subsisteixen dues: aquesta i la número 30, situada a pedestal a la ronda del Ferrocarril de Miranda de Ebro (Burgos).