Centenari del Funicular de Vallvidrera
Avui 24 d’octubre de 2006 s’ha commemorat el centenari del Funicular de Vallvidrera, integrat actualment a la xarxa d’FGC. L’acte ha comptat amb la presència del secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Joan Torres i la regidora del districte de Sarrià-Sant Gervasi, Katy Carreras. Durant el mateix s’ha descobert una placa commemorativa de l’efemèride.
Breu història del funicular
A finals del segle XIX, la muntanya de Vallvidrera era un lloc d’estiueig, i es va pensar dotar-la d’un medi de transport que l’unís ràpidament amb la resta de la ciutat.
El primer projecte de funicular data del 1892, i havia de construir-se amb tracció vapor. El 1905 la companyia del Ferrocarril de Sarrià a Barcelona es va fer càrrec de la construcció del funicular, el qual es va inaugurar oficialment el dia 24 d’octubre de 1906.
Des del 17 de desembre de 1906 el funicular va quedar unit directament amb la resta de la ciutat per mitjà de la nova línia de tramvia que el Tren de Sarrià havia construït des de les Tres Torres fins al Peu del Funicular.
L’any 1908 es va inaugurar el Mina Grott, un petit tren subterrani que travessava la serra de Collserola i que unia un baixador del funicular amb el pantà de Vallvidrera. A partir de 1918 el funicular va enllaçar amb Ferrocarrils de Catalunya, en inaugurar-se el primer tram de la prolongació suburbana, des de Sarrià fins a Les Planes.
Durant les següents dècades la línia va ser lleugerament modernitzada, amb la subtitució dels antics llums de petroli dels cotxes per nous llums elèctrics i la instal·lació de l’ascensor de Peu del Funicular.
Amb els anys les instal·lacions es van anar envellint i, a mitjan anys setanta, es va projectar fins i tot la seva clausura.
El 1977 va passar a dependre de l’Estat i poc després va ser transferit a la Generalitat de Catalunya.
L’any 1979 es va integrar a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya.
El 1981 es van modernitzar els vehicles coincidint amb el 75è aniversari de la inauguració.
El 1998 es va fer una renovació completa de les vies i les caixes, es van augmentar les prestacions en freqüència i temps de recorregut i es van adaptar els vehicles i les instal·lacions a les persones amb mobilitat reduïda.
El darrer viatge del vell funicular es va fer el dia 7 de gener de 1998. Les obres de renovació es van fer en un temps rècord de quatre mesos.
Dades tècniques
Any de construcció | 1906 |
Longitud | 730 m |
Desnivell | 163 m |
Ample de via | 1000 mm |
Carrils | 33 kg/m |
Pendent | 22,32% |
Velocitat | 5 m/s |
Any de renovació | 1998 |
Viatgers 2005 | 700.064 |
Cronologia
1863 | Inauguració del FC de Barcelona a Sarrià |
1892 | Primer projecte de funicular a Vallvidrera |
1906 | Inauguració del Funicular de Vallvidrera |
1906 | Inauguració del tramvia des de Tres Torres a Peu del Funicular |
1908 | Inauguració del Mina Grott |
1912 | Creació de la companyia Ferrocarrils de Catalunya |
1916 | Inauguració de la prolongació de la línia de Sarrià a Les Planes |
1919 | Creació del Tramvia de Cinc (Tres Torres-carrer Granados) |
1939 | Clausura del Tramvia de Cinc |
1940 | Inauguració de l’ascensor de Peu del Funicular |
1977 | Explotació a càrrec de FEVE |
1978 | Traspàs a la Generalitat de Catalunya |
1979 | Integració a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya |
1980 | Renovació dels cotxes |
1981 | Celebració del 75è aniversari del funicular |
1995 | Restauració de l’estació Vallvidrera-Superior |
1998 | Renovació del funicular |