La Generalitat de Catalunya licita la compra de dos trens per a la línia de la Pobla de Segur
La Comissió de Seguiment del servei de transports de passatgers Lleida – la Pobla de Segur – Esterri anuncia la publicació de la licitació per a la compra de dos trens que cobriran el servei ferroviari a la línia que uneix Lleida amb la Pobla de Segur. Aquesta és l’única línia que va ser segregada de la Xarxa ferroviària d’interès general el 2005 per ser explotada per FGC. Des de llavors la línia experimentar una millora de vies, en la qual la Generalitat va invertir seixanta milions d’euros, i es va encomanar l’operació de trens a Renfe. Adif per la seva banda va assumir la gestió de la circulació, amb un factor destacat a l’estació de Balaguer.
Aquesta operació de compra de material propi d’FGC es ve forjant des del passat hivern. Aquest estiu la Generalitat va aprovar una despesa plurianual de 9,4 milions d’euros per part de FGC per l’adquisició d’aquests nous trens, els quals es preveu adjudicar durant el primer trimestre del 2013, de manera que podrien entrar en funcionament durant l’any 2014. L’acció abunda en el propòsit de millorar la competitivitat del servei ferroviari entre Lleida i la Pobla de Segur.
A falta de conèixer el contingut de la licitació, les opcions apunten cap trens de dos cotxes, un material lleuger, dièsel, que es pugui explotar per un agent únic, de manera que el conductor fins i tot pogués expedir bitllets. En aquesta línia d’explotació econòmica, el material hauria de tenir una alta eficiència energètica i hauria de ser acoblable per funcionar en comandament múltiple i cobrir possibles puntes de demanda. A més, els trens han de ser accessibles per a persones amb mobilitat reduïda.
Atès que la línia té un marcat caràcter turístic en el seu tram alt, el material hauria de ser polivalent, per atendre la demanda més de tipus rodalies del tram baix, de Lleida a Balaguer, i el servei rural-turístic de la seva part alta, amb finestrals de grans dimensions que permetessin als viatgers apreciar la bellesa d’aquest paisatge del prepirineu lleidatà.
Unitat de Renfe de la sèrie 596 que cobreix les “rodalies” entre Lleida i Pobla de Segur. Foto Bernat Borràs-Trenscat
Amb aquest material FGC, que és el primer d’ample ibèric de viatgers a la seva flota (ja compta amb trens TMD adscrits al servei Cargometro), tindrà totes les opcions per poder operar directament la línia o bé encomanar via concessió a una altra operadora ferroviària.
Aquesta licitació suposa una opció de continuïtat d’una línia que, des de fa dècades, es troba a la corda fluixa, donada la seva baixa rendibilitat. Només el tram de Lleida a Balaguer té una certa demanda, mentre que el tram rural arrossega una profunda crisi. Ja aquest passat mes de gener es va produir una minva de serveis, i aquesta compra de material propi augura un escenari de continuïtat de l’oferta ferroviària, combinada amb l’oferta de servei de transports de carretera.
Una altra fita rellevant d’aquest any ha estat el gran èxit del servei turístic del Trens dels Llacs, que aquest any ha registrat una ocupació del 85 per cent arribant als prop de 5.000 visitants, un 10 per cent més que el 2011. Després de l’ampliació de servei des de l’abril a setembre, per a la temporada s’ha anunciat la circulació dels trens fins al mes d’octubre, amb la finalitat d’incrementar el nombre de circulacions fins a les trenta, i poder arribar a prop de 5.700 viatgers.