Sistema de prevenció de vendavals a l’AVE Madrid-Lleida
L’Adif (Administrador d’Infraestructures Ferroviàries) ha anunciat la licitació d’un sistema de prevenció del vent lateral per a l’AVE Madrid-Lleida, per un import proper als 2 milions d’euros.
El sistema de prevenció del vent lateral permetrà adaptar en cada moment la velocitat dels trens en trajecte en funció de prediccions a curt termini per a cada tram en cas de forts vents, com és el cas del cerç a la provincia de Saragossa.
El sistema demandat per Adif ha d’estar constituït per 27 estacions meteorològiques, separades entre elles per una distància d’entre 15 i 20 quilòmetres, que recolliran en temps real dades relatives a la força del vent, la pressió baromètrica i la temperatura. Amb aquestes i altres dades cada estació farà una predicció del risc de vent lateral que pugui resultar perillós per a la circulació ferroviària i la remetrà al centre de control. Aquest centre, al seu torn, establirà per a cada tren un límit de velocitat en funció del grau d’alarma.
D’aquesta manera, es possibilita l’augment de la velocitat de l’AVE per sobre dels 300 km/h, límit per sobre del qual el fort vent pot afectar l’estabilitat d’un convoi, no renunciant en el futur a arribar a velocitats comercials de 350 km/h.