Nova variant i estació a la línia de Manresa de FGC a Martorell
El Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha iniciat el procés d’informació pública de l’estudi informatiu per a la construcció d’una nova estació de la línia de Manresa d’FGC de Llobregat-Anoia, que donarà servei al polígon industrial de Can Amat de Martorell, al costat de les instal·lacions de SEAT. La nova estació se situarà en un nou tram en variant, de 4,2 quilòmetres de longitud, que es construirà entre l’estació de Martorell-Enllaç i el terme municipal d’Abrera.
L’objectiu és millorar l’accessibilitat a aquesta àrea amb una important demanda de mobilitat, en coordinació amb els horaris laborals. L’actuació, que suposa una inversió de prop de 70 MEUR, inclou, a més, l’execució d’un nou tram de la línia d’FGC d’Igualada fins a Sant Esteve Sesrovires, per a segregar el transport de viatgers i mercaderies, que ara es realitza per la mateixa via.
Actualment, la línia de Manresa d’FGC de Llobregat – Anoia, compta amb dues estacions al terme municipal de Martorell (Martorell-Central i Martorell-Enllaç), que donen servei al nucli urbà i a altres àrees residencials en expansió. Així, al seu pas per aquest municipi, la línia discorre en paral·lel a l’N-IIa i l’A-2, fins a arribar a Abrera.
Precisament, a la banda oest d’aquesta via, just en el límit dels termes municipals de Martorell i Abrera es troba el polígon industrial de Can Amat, que acull un nombre important d’empreses, entre les quals es troba la planta automobilística de SEAT, amb més de 10.000 treballadors.
Fins ara, bona part dels desplaçaments que es realitzen diàriament fins a aquest polígon són amb vehicle privat, sobretot des de la ciutat de Barcelona i la seva àrea metropolitana, fet que provoca habitualment situacions de trànsit intens, coincidint amb els horaris d’entrada i sortida de treballadors.
Amb l’objectiu de millorar l’oferta de transport públic i facilitar l’accés a aquest sector industrial, el DPTOP ha impulsat ara la construcció d’una nova estació de la línia de Manresa d’FGC per a facilitar l’accés al polígon de Can Amat de Martorell, a tocar de la planta de SEAT. Això comprèn la construcció d’un nou tram en variant des de l’estació existent de Martorell-Enllaç fins al municipi d’Abrera.
En aquest sentit, el DPTOP ha iniciat el procés d’informació pública de l’estudi informatiu corresponent a aquesta actuació, de manera que durant un període de dos mesos, les associacions, administracions o particulars podran consultar el document i adreçar les observacions que considerin oportunes.
Es preveu que l’actuació es posi en servei durant el 2010, i suposi un cost aproximat de 70 MEUR.
Millora de l’accessibilitat a Can Amat
L’estudi que ara se sotmet a informació pública inclou una sèrie d’actuacions a dur a terme per tal de millorar l’accés en transport públic al polígon industrial de Can Amat com a alternativa davant del vehicle privat:
- Construcció d’una nova estació de passatgers per donar servei al polígon de Can Amat
- Construcció d’una nova variant coexistent amb el traçat actual de la línia d’FGC de Manresa des de l’estació actual de Martorell-Enllaç fins a Abrera, per apropar el transport públic al polígon industrial de Can Amat
- Millores en la línia d’Igualada des de l’estació de Martorell-Enllaç fins poc abans d’arribar al terme municipal de Sant Esteve Sesrovires, per a facilitar el transport de mercaderies fins a les instal·lacions de SEAT.
Nova estació de Can Amat
L’alternativa escollida comprèn la construcció d’una nova estació de la línia d’FGC de Manresa per a facilitar l’accessibilitat dels treballadors i usuaris que es desplacen al polígon industrial de Can Amat, i la seva àrea d’influència, al terme municipal de Martorell.
Aquesta estació s’ubicarà en un nou tram en variant de la línia que es construirà dins d’aquest projecte, entre els accessos sud i nord de les instal·lacions de SEAT al polígon.
Disposarà de dos accessos amb escales fixes, mecàniques i ascensors adaptats a persones amb mobilitat reduïda per connectar amb l’andana central de 240 metres de longitud i 10 metres d’amplada, que podrà acollir fins a 2 composicions de trens complets en cada sentit de circulació.
Nova variant de 4,2 quilòmetres
Per poder apropar el servei fins al polígon de Can Amat, l’estudi inclou la construcció d’una nova variant de traçat de la línia de Manresa d’FGC, de 4,2 quilòmetres de longitud, des de l’estació de Martorell-Enllaç, fins poc abans d’arribar al barri de Sant Hilari, al terme municipal d’Abrera, on la línia connectarà de nou amb la seva traça original.
Així, el traçat discorrerà des de Martorell-Enllaç, al terme municipal de Martorell, en sentit oest, passant a tocar del barri de Can Cases. Aquí el traçat coincideix amb el corredor de la línia d’Igualada i girarà en sentit nord, per continuar en línia recta passant per davant de les instal·lacions de SEAT al polígon de Can Amat, on s’ubicarà la nova estació. A l’altura de l’accés nord a la planta de SEAT, la variant girarà de nou en sentit est, creuant per sota l’A-2 i la zona agrícola de les Mates, per enllaçar de nou amb el traçat original de la línia fins a Manresa, just abans de creuar el torrent Gran d’Abrera, a dins d’aquest terme municipal d’Abrera.
Millora del servei
La construcció d’aquesta nova variant de la línia de Manresa d’FGC permetrà apropar aquest servei de transport públic al polígon de Can Amat, d’acord amb la demanda, tenint en compte els horaris d’entrada i sortida de treballadors.
Pel que fa al tram original de la línia de Manresa d’FGC, es continuarà utilitzant per a mercaderies i per a serveis de viatgers directes que no s’aturin a la nova estació de Can Amat.
Millores en la línia d’Igualada
Actualment, la línia d’Igualada és de via única i dona servei tant a viatgers com a mercaderies. A més, compta amb un ramal fins a l’interior de les instal·lacions de SEAT per a facilitar el transport d’automòbils fins al port de Barcelona.
Ara, amb l’objectiu de segregar els serveis de viatgers i mercaderies, l’estudi preveu la construcció d’un nou tram de doble via per a viatgers, una per sentit, en el tram comprès entre l’estació de Martorell – Enllaç i fins poc abans d’arribar al límit municipal de Sant Esteve Sesrovires. Així, aquest tram de via única ja existent de la línia d’Igualada s’utilitzarà per al transport de les mercaderies.
A més, es construirà un apartador de la via única existent, des de poc abans de l’estació de Martorell fins a l’inici del ramal que arriba a l’interior de les instal·lacions de SEAT. L’objectiu és facilitar la circulació dels trens de mercaderies en tots dos sentits i millorar, així, l’explotació de la línia en aquest punt.
D’aquesta manera, en total aquest tram de la línia d’Igualada disposarà de 3 vies d’ample mètric i un apartador. Les dues vies noves serviran per al transport de passatgers i la via existent i l’apartador s’utilitzaran per a mercaderies, de manera independent, fet que permetrà millorar l’explotació del servei.
Més informació: Nota de premsa de PTOP |