Es revifa la polèmica al Museu Basc del Ferrocarril
La Fundació del Museu Basc del Ferrocarril ha anunciat la posada en marxa del tren de vapor que circula entre Azpeitia i el barri Lasao. Un recorregut de cinc quilòmetres que ha començat a rodar de nou aquest cap de setmana després de tres mesos de demora respecte a altres temporades en què començava per Setmana Santa.
El viceconseller de Transport i Obres Públiques del Govern Basc, Ernesto Gasco, a aprofitat per manifestar que en anys anteriors hi ha hagut situacions “irregulars que no garantien la seguretat dels visitants”. “Fins ara el tren no ha funcionat amb tots els mecanismes legals oportuns, els frens, per exemple, no estaven en òptim estat”, ha assenyalat. De la mateixa manera, ha criticat la utilitat que se li ha donat a la locomotora durant els últims anys. “Ens consta que la màquina de vapor l’han estat conduint persones no qualificades. Tenim material fotogràfic per demostrar-ho”, va afirmar.
A causa de la “baixa” laboral de l’anterior director del museu i actual responsable d’operacions del tren, Juanjo Olaizola, la Fundació del Museu Basc del ferrocarril ha hagut de recórrer a dos maquinistes uruguaians, pertanyents a l’ “Asociación Uruguayana Amigos del Riel”, per cobrir les necessitats de conducció del tren. “És una mica absurd que després de 20 anys de museu, només una persona sabés conduir el tren. Hi ha alguna cosa que no s’ha fet bé “, ha indicat el viceconseller en al·lusió a les funcions que exercia Olaizola, obviant els cursos de conducció de vapor impartits pel Museu durant anys i en els quals s’han format gran quantitat de professionals, personal de altres museus o entusiastes del ferrocarril.
D’altra banda, Rafael Fernández, membre de l’Associació d’Amics del Museu Basc del Ferrocarril, creu que tot el que ha passat amb el Museu d’Azpeitia ha estat “un autèntic disbarat”. “Sent un dels museus referents a Europa, és molt trist tot el que ha passat. No té cap lògica que tenint a Euskadi a Juanjo Olaizola, un dels millors del sector, portin a dos uruguaians per fer la feina que ell ha exercit durant 20 anys. Ha lluitat amb ungles i dents per tirar endavant el museu. Ara, però, han prescindit d’ell i l’han arraconat, com si s’hagués carregat el museu. És vergonyós el que ha passat, darrere d’aquestes decisions hi ha alguna cosa més “, va apuntalar.
La polèmica continua i el viceconseller de Transport i Obres Públiques del Govern Basc no sembla disposat a tancar-la.